After much comparison and consideration, I've decided to buy the Samsung Galaxy 10.1.
I personally think it has better features for me, than the Ipad2. Sure, there's more apps for Ipad2, but the point of me wanting the thing is to do work (read stuff, internet, etc), NOT to play games or watch movies. Tengah usaha untuk MENJAUHI benda-benda lagha kan Amalina?
The price is a little cheaper on Amazon than the Ipad2 (but cheaper by like, $50). But that's okay. That means I'll have more money to buy the case and the screen cover-thingy.
I can buy the thing now, but... I rather not. I prefer to have some money left in the bank account, just in case of emergency. So now I'm anxiously waiting for JPA to wire in the money.
So right now the tablet, the cover, and the case are all in the shopping cart at Amazon. Tunggu duit JPA masuk, and bam! I'll be paying for those babies!
*~*~*
Kadang-kadang rasa bersalah pun ada juga, sebab rasa macam beli untuk suka-suka hati. Takut nanti kat akhirat Allah persoalkan--"Amalina, kau beli tablet, harga mahal-mahal, untuk suka-suka ke untuk buat kerja Aku?"
Fuh.
Takut~~~ Beli pun guna duit rakyat tuh. Bukan duit mak bapak aku.
Fuuuuhhh~~~
Lagi takut ni.
Memang lah, dari perspektif manusia, boleh kata,
"Amalina, kau duk US tak beli satu haprak pun--Correlle tak beli, PS3 tak beli, Wii tak beli, Iphone, Ipod, DSLR, semua kau tak beli. Apa salahnya beli tablet satu?"
Fuuuhhh...
Saya tak beli PS3 and Wii for obvious reasons.
Tak beli Correlle sebab mahal and susah nak cari. Plus, sama aje guna pinggan apa, janji pinggan.
Tak beli Iphone sebab AT&T (service provider) mahal. Plus... I don't have extensive social networks. As long as boleh SMS and call orang, sudah.
Tak beli Ipod sebab:
1. I don't listen to music all that much. It's not my staple.
2. I wear the tudung. Leceh la nak pakai earphones/headphones.
Once pernah gak fikir nak beli Ipod, ingat nak dengar nasyid, or dengar zikir, or dengar ceramah, etc while on the go.
Tapi bila fikir-fikir balik, tak payah lah.
DSLR: I don't take pictures. So why should I buy a camera? My lopek phone pun boleh jadi kamera apa.
*~*~*
I'm afraid sometimes I might want to buy things because other people have them.
Kawan-kawan kat Ohio beli Ipod, so Amalina nak beli jugak.
Kawan-kawan ada DSLR, ada kamera canggih-canggih, jadi Amalina nak beli jugak.
Orang suruh beli Correlle, jadi Amalina nak beli jugak.
Peer pressure. Mass consumption.
Pada hal kalau kawan-kawan tak beli those things, Amalina tak beli pun kan?
Pada hal kalau orang tak suruh beli, Amalina tak terfikir pun nak benda-benda tu kan?
Otherwise membazir.
*~*~*
Kadang-kadang terfikir macam ni: Aku beli all these gadgets mahal-mahal, tapi tak pernah sedekah apa-apa pun kat masjid, kat orang Palestin, kat anak-anak yatim.
Selalu fikir macam ni.
Kalau nak beli kasut lebih, nak beli baju lebih, selalu fikir macam ni.
Ke mana perginya duit kita?
Sepatutnya dengan duit biasiswa yang belambak tu, boleh aje kita tanggung seorang anak yatim Palestin melalui Aqsa Syarif kan?
Kalau budak tajaan duduk negara kaya-kaya, hah, patut boleh tanggung 2-3 anak-anak yatim Palestin kot.
*~*~*
Tapi kita tak buat semua tu dak?
Amalina la tak buat semua benda tu. Budak-budak tajaan other than me buat kot.
Bila nak keluar $10, $20, untuk masjid, punya liat.
Tapi bila nak beli PS3, nak beli tablet (ahem*Amalina*ahem), sampai mencecah $600-$1000, macam air duit meluncur.
*~*~*
I'm not condemning other people yang ada Iphone/Ipad, kamera DSLR besar-besar, atau orang yang pakai Correlle, okay?
Tak salah nak beli benda-benda tu.
And I know some people use those things for work, and sometimes for D&T (buat video osem, contact rakan-rakan/adik-adik juniors comel-comel, tangkap gambar lawa-lawa and buat caption yang mengingatkan kita kepada Allah, etc).
I'm just reflecting on myself. On my greed.
*~*~*
Oleh itu ya Allah, restuilah aku membeli tablet Samsung Galaxy 10.1 itu.
Moga digunakan untuk kebaikan diriku dan orang lain.
*mode takut: ON*
Mak pun nak beli Samsung tablet. How much is yours?
ReplyDeleteDulu pun along nak tablet sampai merajuk-merajuk kan??
That was... a different kind of tablet. =___=
ReplyDeleteMine is around $460+++ excluding tax and delivery. I think.
Kejap. Correlle tu bukan jenama pinggan mangkuk ke? Mahal eh? I'm using Correlle tapi I bought from Amazon murah je. o_O
ReplyDeleteRudy, Amalina ni memang kedekut! Mak dia dah suruh beli correlle tu dari mula dia sampai US dulu, tapi dia kata mahal.In her defence dia kata kena beberlanja berhemah!!
ReplyDeleteKat sini yang high end around RM1500, belum masuk cover. I will buy them! Esok kot!
ReplyDeleteErrr... yes Rudy, pinggan mangkuk tu. And yes, like my Mak said, I'm super duper kedekut here. We bought Ikea pinggan set, for like, $10.00 or something. I saw Correlle sets kat WalMart around $50-$60, so I didn't buy those.
ReplyDeleteEh I bought a set of 4 (small plates, big plates, mugs and bowls) for less than $20! Adakah my Correlle is actually Corelle or Correle, aka not genuine? :o
ReplyDeleteActually bagus jugak kedekut tau. I even find things >$5 expensive. Nak beli potato chips pun kadang2 fikir 2, 3 kali, haha.
...eh what I meant by set of 4 is there are 4 small plates, 4 large plates, 4 mugs and 4 bowls tau. Bukan ada 4 biji je. haha.
ReplyDelete